петък, 9 ноември 2012 г.

В Скопие не мирват: България има териториални и етнически претенции!




В Скопие не мирват: България има териториални и етнически претенции!
България трудно ще може да обясни пред ЕС позициите си, свързани с Македония, тъй като те съдържат скрити териториални и етнически претенции. Това твърди бившият македонски външен министър Слободан Чашуле пред македонската агенция Макфакс. 


Чашуле предлага в духа на необходимостта от развитие на македонско-българските отношения президентът Росен Плевнелиев и премиерът Бойко Борисов да посетят Македония и пред Музея на Холокоста в Скопие да се извинят за престъпленията на територията на Македония по време на фашистката окупация, както до ден-днешен наричат българското управление във Вардарска Македония през 1941-1944 г. 

„Още на времето предупреждавах, че към гръцките блокади ще се присъединят и български и това не ме изненадва. Тази тенденция се наблюдава отдавна. Българската държава обаче по-трудно ще артикулира българската блокада, защото за разлика от гръцкия проблем с нашето име тук се крият претенции както териториални, така и етнически“, заявява Чашуле.
„Такова нещо е трудно приемливо за ЕС, особено когато българите по един според мен странен и малко неумел начин искат да представят тази своя позиция като протест срещу фашизма, какъвто са имали по време на Втората световна война, което за Европа е абсурдно и абсолютно неприемливо“, убедено казва бившият външен министър.

„Във връзка с тезите на премиера Бойко Борисов, че Германия вече не отваря този въпрос за фашизма, а защо сега ние го отваряме, трябва да си спомни господин премиерът, при цялото ми уважение, че Вили Бранд отиде в Аушвиц и се извини от името на германската нация на евреите. Така че мога спокойно да кажа, че президентът Плевнелиев заедно с премиера Борисов са добре дошли в Македония, пред Музея на Холокоста да се извинят и след това да отидат до село Ваташа (през 1943 година българска военна част разстрелва 12 млади комунисти – бел.ред.) и да се извинят за това престъпление, едно от много спрямо македонския народ по време на фашистката окупация“, иска Чашуле.

„Тогава ще можем да говорим за европейска България, с която ще се постараем да честваме празници заедно, да проучваме историята, да разграничаваме подробностите, от отделното да направим общо и обратното. Всичко останало е ирационална позиция, която няма да мине в ЕС“, казва Чашуле.

В заплахите от официална София Чашуле не разпознава реална основа, а игра за вътрешна употреба според него, пише македонската агенция.

„Как ще наложат вето заради това, че Македония е направила филм за фашизма, фашистката окупация и погрома? Как ще наложат вето на Македония за това, че крадяла българската история? Първо, те трябва да дефинират кражбата на история и второ, ние в нито един момент не отричаме, че в рамките на Османската империя сме били заедно, в рамките на Византийската империя сме били заедно, имали сме държави, които са били и общи, и отделни“, настоява Чашуле.

„И естествено, как ще обясним на Европа, че повече от 1000 години преди Френската революция по тези земи е имало нации, които са били български. Нацията е феномен на буржоазната държава и всякакво търсене на нация в миналото, както те правят, за да ни оспорват нас, е най-малкото смешно. И това няма да мине в Брюксел. Това обаче е добра игра за вътрешна българска употреба“, твърди Чашуле, който вероятно обърква понятията „народ“ и „нация“.
В края на миналия месец България в лицето на президента Росен Плевнелиев и външния министър Николай Младенов заявиха по-категорична българска позиция спрямо Македония. Държавният глава каза, че е крайно време е управляващите в Скопие да приключат с антибългарската си кампания. Плевнелиев посочи още, че „не можем да дадем евросертификат на действията на управляващите в Скопие, които системно налагат идеология на омразата към България“. През декември Македония, която е страна кандидат за член на ЕС от 2005 г., очаква дали ще получи дата за започване на преговори за присъединяване. 

Източник dnes.bg


Няма коментари:

Публикуване на коментар