петък, 19 август 2011 г.

След пет години планове започва строителството на нова контролна кула на летище София




След пет години подготовка строителството на нова контролна кула на летище София вече може да започне. Днес държавното предприетие "Ръководствто въздушно движение" (РВД) и изпълнителят на проекта "Главболгарстрой" подписаха договора за изграждането на съоръжението. От него се контролира движението на самолетите при кацане и излитане.

Кулата трябва да обезпечи развитието на летището в следващите 40 години, като заради по-доброто управление на движението ще се намали времето за придвижване на самолетите по пътеките за рулиране. Това ще доведе до икономия на гориво за амикомпаниите, по-малки вредни емисии, изхвърляни от самолетите, и по-малко шум, обясниха от РВД.

Кулата трябва да бъде построена за около 10 месеца и ще струва 14.8 млн. лв. Тя ще е висока 50 метра. Проектирана е да издържи на земетресение от 9 степен по скалата на Рихтер. Контролната зала, която се намира на върха й, ще е със стъкла, които да не пропускат ултравиолетови лъчи, а за да не се допуска отразяване на светлината, таванът й ще е черен. Идейният и техническият проект на кулата са на архитектурното студио "Архитектоника студио", в което собственост има Калин Диков, брат на главния архитект на София Петър Диков.

Министърът на транспорта Ивайло Московски обясни, че изграждането на новата кула ще даде възможност и за построяването на нова писта на столичното летище, "ако има такава идея". Засега подобна идея няма, тъй като съществуващата писта е с 65% натоварване. Освен това подобно съоръжение изисква голяма инвестиция и не е ясно дали тя може да бъде поета от държавния бюджет или ще е част от евентуална концесия на аерогарата.

Днес Московски обясни, че все още няма категоричен отговор дали летище София ще се концесионира, но анализите дали това е изгодно продължавали. Той не отговори ясно дали Европейската комисия е позволила летището да бъде дадено за управление на частен инвеститор. Разрешението на Брюксел е нужно, тъй като изграждането на втория терминал на аерогарата беше финансирано с пари по предприсъединителната програма ИСПА.



"Трябва да се знае в коя инфраструктура се влагат европейски средства. При изчистена процедура част от обектите, които са ползвали европейско финансиране, могат да се концесионират", беше неясното обяснение на Московски. Той не пожела да отговори на уточняващи въпроси по темата. Заместникът му Камен Кичев обясни по-късно, че Европейската комисия е дала съгласие за концесионирането на летището при положение, че бъдещият инвеститор бъде одобрен от нея. Дали обаче въобще ще се стигне до привличане на частни капитали щяло да стане ясно след изготвянето на концесионните анализи, за което няма срок.
Източник dnevnik.bg


Няма коментари:

Публикуване на коментар