вторник, 1 ноември 2011 г.

Три от петте данъчни закона промени правителството






Три от петте данъчни закона, от които зависи приходната част на Бюджет 2012, бяха променени от правителството. След това кабинетът на извънредното си заседание днес, 31 октомври, в последния възможен момент, прие и държавния бюджет за догодина.



По-късно промените в законите и Бюджет 2012 бяха внесен в Народното събрание без тържествени церемонии, защото както се изрази финансовият министър Симеон Дянков, традицията ще бъде нарушена, тъй като това е тежка финансова година.

На брифинг след заседанието на Министерския съвет, Дянков каза, че в два от 5-те данъчни закони няма никакви промени.
С промените в Закона за акцизите и данъчните складове се увеличават акцизите на газьола, керосина и природния газ.
В бюджетната прогноза за приходите от приватизация за следващата година са заложени около 300 млн. лева. Това съобщи в Министерския съвет министърът на финансите Симеон Дянков. Той каза, че е оптимист за изпълнението на приватизационния план за тази година, и че се надява за този срок поне две от трите ЕРП да се осъществи приватизацията чрез фондовата борса.
Намалява се ДДС за хотелиерите на 9% с измененията на Закона за ДДС. Предложената промяна предвижда намалената ставка да се прилага при настаняване, предоставяно в хотел, средства за подслон или в места за настаняване, а не при настаняване от хотелиер. С това всички потребители на услугата се поставят в еднакво данъчно положение. Предложеното изменение води и до промяна на досега съществуващото понятие „настаняване" с цел да се ограничи прилагането на намалената ставка при доставка на обща туристическа услуга от туроператор. За постигане на съответствие с европейското законодателство, с проекта се предлага и изменение в разпоредбите, които определят обхвата на специалния режим на облагане на туристическите услуги. Доставките, при които получател е друг туроператор, са изключени от приложното поле на режима на маржа. В тази връзка се предвижда въвеждане на ново понятие „пътуващо лице", с което в обхвата на режима на маржа се включват доставките, при които получатели са данъчно задължени лица на обща туристическа услуга, която не е придобита с цел последваща продажба.
Според правителствената прес служба предложените промени са във връзка с привеждане в съответствие на националното законодателство с европейското право (Директива 2006/112/ЕО) и практиката на Съда на Европейския съюз, както и с цел усъвършенстване на данъчното законодателство.
Основните промени са свързани с открити процедури за установяване на неизпълнение на задължения, произтичащи от правото на Европейския съюз (infringement), срещу България. Предлага се да отпадне разпоредбата на чл. 27, ал.1, т. 2 и 3, съгласно която данъчната основа на доставката на урегулирани поземлени имоти и на нови сгради не може да бъде по-ниска от данъчната основа при придобиването на стоката или от нейната себестойност. Въпросната разпоредба е в противоречие с предвиденото в чл. 73 от Директивата.
Предвижда се изменение в частта, която урежда данъчната основа между свързани лица. Промяната се изразява в ограничаване на случаите, при които данъчната основа на доставките между свързани лица е пазарната цена, съобразно хипотезите, предвидени в чл. 80 от Директивата.
Във връзка с Решение на Съда на Европейския Съюз по дело С-203/10, се предлага изменение, свързано с правото на приспадане на данъчен кредит при внос на стоки втора употреба, които не са произведения на изкуството, колекционерски или антикварни предмети. Съгласно сега действащата разпоредба правото на приспадане на данъчен кредит на данъчно задължен дилър, платен при вноса на стоки, се отлага до момента на последваща доставка. С промяната правото на данъчен кредит може да се упражни по общия ред.
Със законопроекта се прецизират разпоредби на текстовете на ЗДДС. Въвеждат се и някои редакционни промени във връзка с възникнали проблеми в практиката. Въвеждат се задължения за лицата, използващи фискални устройства, да съхраняват документи, издадени от или във връзка с тези устройства. Предлага се още дължимият данък по продажбата в случаите на публична продан да се превежда по банкова сметка на компетентната по Данъчно-осигурителния процесуален кодекс териториална дирекция на Националната агенция за приходите за съдебния изпълнител или заложния кредитор или по банкова сметка на съответната териториална дирекция на Националната агенция за приходите на публичния изпълнител. Проектът предвижда за освободена доставка да се счита учредяването или прехвърлянето на право на строеж до момента на издаване на разрешение за строеж.
Въвежда се възможност за физическите лица, упражняващи независима икономическа дейност, да останат регистрирани по ЗДДС за целия период на упражняваната дейност от момента на заличаване на търговската им регистрация без да преминават през процедура на дерегистрация, съответно облагане на активите и нова регистрация. В предложения проект се въвежда също така задължение за подаване на месечна справка-декларация по ЗДДС и отчетните регистри по електронен път, ако записите в регистрите са повече от пет. Предвижда се промените да влязат в сила от 1 януари 2012 година.
Освобождават се от подаване на годишна данъчна декларация физическите лица, които през годината са работили само на трудов договор. Това по разчет на Дянков са 300 000-350 000 души, а промяната е по силата на предложените изменения в Закона за данъците върху доходите на физическите лица (ЗДДФЛ).
Пак според съобщение на прес службата на правителството с предложените промени се създават се по-ясни правила за случаите и сроковете, в които работодателят е задължен да издава служебни бележки за доходите по трудови правоотношения, като се предвижда и санкция за некоректните работодатели.
Предвижда се промяна в реда за облагане на доходите от наем на имущество в режим на етажна собственост с форма на управление общо събрание на собствениците, когато платци на доходите са предприятия и самоосигуряващи се лица. Съгласно действащото законодателство тези доходи са облагаеми, но сегашният режим на облагане създава значителни пречки за наемателите и наемодателите. Досега наемателите бяха задължени да издават служебни бележки и сметки за изплатени суми на всички собственици, получатели на дохода, съобразно припадащата им се част от идеалните части в сградата, а собствениците, получатели на дохода, бяха длъжни да го декларират в годишните си данъчни декларации. С проекта се предлага да се въведе облагане с окончателен данък при платеца на дохода (наемателя), с което значително ще се облекчи режимът на деклариране и внасяне на данъка за този вид доходи. При това платецът на дохода няма да има задължението да издава служебни бележки и сметки за изплатени суми, каквито са ангажиментите му съгласно в момента действащото законодателство, а физическите лица, получатели на дохода, няма да имат задължението да декларират този доход в годишната си данъчна декларация. Платецът на дохода ще удържа дължимия данък от наема, след което ще го превежда в бюджета.
Предлага се облекчаване на механизма за определяне на годишния данък чрез въвеждане на правилото данъчното задължение да се закръглява към всеки кръгъл лев, винаги в полза на данъкоплатеца. Целта е да се намалят разходите на данъкоплатците и приходната администрация за обслужване на минимални суми за внасяне или възстановяване.
Проектът въвежда задължително деклариране на доходи от разпореждане с финансови инструменти, които са необлагаеми, в годишен размер над 5000 лева. Това е мярка, насочена към ограничаване на злоупотребите със сделки с финансови инструменти с цел отклонение от данъчно облагане чрез неоснователното използване на този вид необлагаеми доходи като аргумент за доказване на имуществено състояние.
Предлага се също така отстъпката в размер на 5 на сто върху данъка за довнасяне по годишната данъчна декларация при по-ранно деклариране (до 10 февруари на следващата година) или при подаване на декларацията по електронен път и внасяне на данъка в съответния срок да се ползва само ако авансовият данък е внесен от лицата в срок. По този начин ще се премахне несъвършенството на закона, което предоставя възможност лицата да се ползват от права, въпреки противоправното си поведение, свързано с ненавременното внасяне на дължимия авансов данък.
За субсидиите, които се полагат на физическите лица, регистрирани като тютюнопроизводители и земеделски производители, включително за извършващите дейност като еднолични търговци, за производство на непреработена растителна и животинска продукция, които е трябвало да бъдат получени през 2009 г. (или предходни години), но не по вина на лицата са получени през 2011 г. или следващи години, се създава аналогично данъчно третиране, идентично на действащото за 2010 г. Това означава, че тези субсидии ще се считат за необлагаем доход.
С проекта се правят и предложения за промени в Закона за корпоративното подоходно облагане, свързани със синхронизиране на нормите, които изискват подаване на годишен отчет за дейността вместо годишен финансов отчет.
Според официалната позиция на Министерския съвет при разработването на бюджетната рамка за 2012 г. усилията са насочени към обезпечаване с национален ресурс на реализацията на програми и дейности в областта на образованието и културата за сметка на редуциране на средствата за отбрана, сигурност и вътрешен ред при осигуряване финансирането на основните функции в тези сектори. Паралелно с бюджетната процедура Министерството на финансите постигна консенсус в рамките на широк политически диалог относно фискалните правила, обединени в „Пакта за финансова стабилност". Те гарантират в дългосрочен план макроикономическа и финансова устойчивост на страната, пише в съобщението на прес службата на правителството.
През 2012 г. секторите, стимулиращи икономическия растеж - строеж на пътна, екологична и комунална инфраструктура, културно-историческо наследство, наука и образование, получават сериозна финансова подкрепа от оперативните програми, съфинансирани от Структурните и Кохезионния фондове на ЕС.
Освен това Бюджет 2012 е израз на решимостта на правителството да реализира декларираните намерения за фискална консолидация в средносрочен период и постигане на балансирана бюджетна позиция през 2014 г., което намери израз в приетите от Министерския съвет тавани на разходите на първостепенните разпоредители с бюджетни кредити за периода 2012-2014 г.
Ето и основни макроикономически показатели

Макроикономически показатели
2010 г.
Отчет
2011 г.
Очаквано
2012 г.
Прогноза
БВП (млн. лв.)
70 474
76 606
81 629
реален растеж (%)
0,2%
2,8%
2,9%
Хармонизирана инфлация (%)
- в края на годината
4,4%
3,9%
2,8%
- средна за периода
3,0%
3,8%
3,2%
Валутен курс (USD/BGN)
- в края на годината
1,48
1,38
1,39
средногодишен
1,47
1,38
1,39
Текуща сметка (в % от БВП)
-1,3%
1,9%
1,0%
Преки чуждестранни инвестиции
(в % от БВП)
4,9%
2,1%
2,8%
Последните икономически и финансови събития, както в световен мащаб, така и в рамките на еврозоната, станаха причина за ревизиране на макроикономическата прогноза към по-песимистичен сценарий за растежа на националната икономика в рамките на тригодишния период, като за 2012 г. прогнозата е за ръст от 2,9% от БВП.
С настоящия бюджет правителството ревизира фискалната цел за 2012 г., залагайки дефицит по консолидираната фискална програма (КФП) в размер на 1,3% от БВП, без да променя поетия ангажимент за дългосрочна устойчивост и предсказуемост на данъчно-осигурителната политика. Планираната фискална позиция през 2012 г. се предвижда да бъде постигната при размер на приходите по КФП от 35,2% от БВП и размер на разходите по КФП от 36,5% от БВП. Допълнителната фискална консолидация е буфер, който ще позволи да се ограничат негативните ефекти върху бюджета в резултат на забавения тренд на икономическия растеж и на осъществяващата се промяна в структурата му. Заложеният минимален размер на фискалния резерв се запазва на ниво от 4,5 млрд. лева.
Симеон Дянков: Парите за образование се увеличават с 50 млн. лева нетно, от тях около 40 млн.лева ще отидат за увеличаване на стандартите в средното образование, а останалата част е за фонд "Наука". В този смисъл нетно парите за наука се увеличават.
И през следващата година България ще остане сред страните в ЕС с една от най-ниските стойности на показателя консолидиран държавен дълг към БВП. През 2012 г. се очаква нарастване на темпа на увеличение на съотношението на консолидиран държавен дълг към БВП и достигане на стойности от около 19%.
Положителните коментари на международните финансови институции и наблюдатели потвърждават оценката, че поетият от страната път на благоразумна фискална политика ограничава финансовите рискове, въпреки високата степен на несигурност.


От брифинга на вицепремиера Дянков стана ясно още, че не отпада възможността да се увеличат от следващата година вдовишките добавки, които до края на мандата на правителството трябва да се удвоят. Решението обаче ще се вземе в хода на годината, такива финанси съществуват в резерва на бюджета.

До края на ноември ще стане известно дали тази година ще има коледни плащания за пенсионерите. В момента се прави анализ за майчинските надбавки и на вариантите за увеличаване на минималните пенсии от следващата година.

Източник dnes.bg


Няма коментари:

Публикуване на коментар