вторник, 27 декември 2011 г.

Българските архитектурни събития, личности, сгради и бъгове за 2011 според WhATA




Четиримата автори от архитектурната група WhATA публикуваха в блога си номинациите за важните архитектурни събития, личности, сгради и бъгове на 2011 г., които, както те самите казват, са идеалното допълнение към празничния мързел и канелените сладки покрай Коледа. Такъв обзор, макар и субективен, по думите им, правят за втора поредна година.

Според тях откъм архитектура годината е била леко безлична и им е било трудно да отличат по-интересни събития и личности. Обещават да обявят победителите в началото на януари, а дотогава приемат предложения за още номинации в блога си.

Архитектурно събитие на годината
Номинирани за архитектурно събитие на годината са Sofia Architecture Week 2011, "Форум Дом" на "Горичка" и откриването на магазин от веригата ИКЕА (IKEA) в София.


По повод на софийската архитектурна седмица те пишат: "Имаме забележки към избора на място — "Перформ бизнес център" не е сграда, която си струва да се види, а и се оказа доста неудобна за провеждане на лекции. И не че нещо, но… миналата година я бяхме номинирали за бъг на годината." И все пак отбелязват, че различното на SAW тази година беше "стремежът на кураторите да направят събитието интересно и за неархитекти. Бяха включени децата, на които архитекти изнасяха открити уроци в училище, тийнейджърите, които участваха в работилници", а от ?A се погрижиха и за майките, които твориха детски площадки в работилница, организирана от тях.


През февруари "Горичка" организира "Форум Дом", в който акцентът бе върху архитектурата в хармония с природата. "Залата беше пълна, а лекторите ни разказаха за енергоефективни сгради (не били много скъпи, казват), ферми и реставриране на стари къщи на село. Ние също бяхме лектори и в стремежа си да бъдем полезни, а не голословни, разказахме затоку-що завършилия ни ремонт."


"За нас идването на марката в София е събитие", пишат  WhATA по повод откриването на магазин ИКЕА в столицата и допълват - "преди често ходихме до тази в Солун. С ИКЕА сме донякъде съмишленици — опитваме се да възпитаваме добър масов вкус. И въпреки че още много хора са подозрителни към цените или качеството, а "белият" стил на ИКЕА трудно ще си пробие път в душите на феновете на БГ мебелните хипермаркети, пълният магазин през уикендите показва, че надежда има."

Конкурс на годината
Според WhATA в тази категория са много зле, тъй като нямаше конкурси за важни обекти освен един, не защото е за важен обект, а тъй като е любопитен сам по себе си - конкурсът за метростанция 20 в квартал "Дружба", който те награждават и миналата година. Тази година е номиниран пак от тях като най-добре организирания и с най-много участници (139 проекта от 26 страни; само 52 са от България) и с реално международно жури.


Авторите от архитектурната група пишат: "Това е и първият конкурс в България със свой уебсайт (да, не се смейте), а обяви за него се появиха в световните архитектурни блогове.

Това е и конкурсът с най-странни институционални взаимоотношения: една частна организация (списание "Едно") успява да накара Софийска община тя (частната организация) да организира конкурс за общински обект. И общината се съгласява. При това всички лоши участват (главен архитект, САБ, КАБ). Журирането завърши преди няколко дни, победител засега няма, дадени са 2 първи награди с препоръки за преработка. След преработката ще се обяви победител (малко странно решение). Наградените проекти няма да коментираме, понеже участвахме и ние. Само ще пожелаем резултатът да не заприлича на (опит за) "Майбах", паркиран пред панелка в "Дружба".

Говори се, че главният архитект е обещал такива конкурси за всички станции от новия метродиаметър. Дано."


Архитектурна тенденция на годинатаТенденциите, които от WhATA избират, са общо четири - изместването на марките в моловете и опустяването на градския център, строителството на музеи от правителството, градските акции като начин за изразяване и не на последно място - намаляването на кича. 

По повод на първата тенденция те пишат: "Сега вече никой не ползва думата "марково" и почти никой не ходи на шопинг по "Витошка", "Графа" и "Пиротска". Защото има молове — там е по-удобно, по-топло и всичко ти е на 1 място: кеф ти "Витошка" (на първи и втори етаж), кеф ти "Пиротска" (на етажа на "Пикадили"). И логично магазините започнаха да напускат централните улици. Тенденцията не е от тази година. Преди 10 години кината първи напуснаха центъра, после дойде първата вълна (скромни) молове, а в разгара на кризата — втората вълна (real-size молове). Всъщност това, което убива търговските улици, е, че у нас моловете са почти в центъра. Няма как да има наши "Риджънт стрийт" и Пето авеню, когато на 1 крачка ти е големият шопинг център.

А на "Витошка" се правят опити за заведения, копае се за метро, а в медиите излизат безумни проекти (без конкурс!) как общината щяла да я превърне в покрит пасаж."


Що се отнася до строежа на музеи от правителството, WhATA цитират министъра на културата Вежди Рашидов с думите: "Народ, който не строи музеи, няма как да остане в историята", и изтъкват, че той успя да се вреди с два "чутовни музея на опашката за рязане на ленти (и за оставане в историята)". Авторите визират САМСИ - музея за съвременно изкуство, който по думите им се построи изневиделица, без значение че преди години проектът за него, направен без конкурс, предизвика архитектски и художнически протести, гняв и смях.


Другият музей е Музеят на тоталитарното изкуство, който "единствен имаше потенциал за комерсиален успех сред чужденците (колкото и да го отричаме, това им е по-интересно от средновековни църкви, мощи на светци и прочее божидар-димитровщини). Само че го направиха "на майната си" в "Дървеница", в сграда, която трудно може да се нарече емблематична за соца, а в него е изложена само живопис с претенции", пишат  WhATA и допълват, че сега са в очакване на следващия - "музея на музеите - българския Лувър".


"Това не е точно архитектурна тенденция, но я слагаме в нашата класация, защото касае града и градските елементи", пишат те за градските акции и прилагат три примера: преобразяването на Паметника на съветската армия - "В крак с времето", завързването на очите на паметниците в София в знак на протест срещу уволнението на директора на Института за паметници на културата и поставянето на цветя пред главната табела на САМСИ подобно на погребение. "И трите са пример за изразяване на някакво отношение по начин, различен от събирането на едни хора на едно място, скандиране и ядене на семки", допълват те.


"Архитектурният кич намалява или поне така ни се иска", заявяват от WhATA и дават като пример инвеститорската класация за "Сграда на годината", в която тази година сградите са малко, но кичът сред тях също е малко. Пишат и за поп културата, която "също държи ниво — прилични интериори имaше и във филма Love.net, и в сериалите (ако не броим западането на "Стъклен дом" и интериорния наивизъм в "Седем часа разлика")."

Сграда на годината
В класацията им за сграда на годината присъстват "Софарма тауърс" (до КАТ), магазинът на ИКЕА, както и един павилион за охрана на платен паркинг, който изтъкват заради сглобяемата конструкция, дървената обшивка и отношението към малките неща.

Ресторант на годината
В списъка с отличителни откъм интериор заведения за хранене попадат "+ това", ресторантът на ИКЕА и Spaghetti Kitchen.

"+ това" е избрано "не просто защото е със свежарски интериор, в стара сграда в центъра на София и всички говорят за него, а и защото създаде може би за пръв път пространство за излагане на български мебелен дизайн", пишат авторите. 

За Spaghetti Kitchen отличителен е добрият "европеиден интериор с хрумки, бърза популярност (дотолкова, че преди няколко месеца беше абсурд да се вредиш без резервация по което и да е време на деня), хубава градина за лятото (която малко се попренасели) и кухня със спорни качества."


"В ресторанта на ИКЕА ми мирише на стола в централата на "Волво". И същата храна дават", цитират WhATA и допълват впечатленията си за интериора, който е "светъл, просторен и приятелски. Но е на самообслужване, няма как."

Бъг на годината

Това е категорията, в която WhATA признават, че са се "раздали". Сред кандидатите за награда е НДК, която "от емблематична сграда за София, се превърна в емблематичен пример за градската ни неадекватност - непрозрачното управление, съмнителните интереси, липсата на идея за бъдещо развитие и тоталното неуважение към архитектурата превърнаха двореца на Людмила Живкова в гротеска". 


Друг кандидат е новата спортна зала "Арена Армеец София", където е "не само архитектурата, но и целият политико-икономически контекст. Залата е категоричен бъг заради неадекватната си архитектура, която с нищо не допринася за подобряване образа на града ни, заради лошата комуникация и функционалните недоразумения вътре. За нас това са едни лошо похарчени десетки милиони", пишат още те.

САМСИ присъства и в тази категория, както и резултатите от конкурси за малки градски елементи от Столична община, проектът за "Витошка", за който казват: "толкова е смешно, че не изглежда реално."

Личност на годината

За отличието на WhATA се борят Любо Георгиев - един от двамата куратори на SAW11. "Номинираме го, защото вярваме, че той е една от причините тазгодишата софийска архитектурна седмица да се обърне и към неархитектите и да се опита да направи архитектурата интересна и полезна за най-неочаквани (и недизайнерски) групи от хора", обясняват авторите.


Другият номиниран е Йорданка Кандулкова - бившият директор на Института за паметници на културата, не заради уволнението й, което бе сочено като скандално, малко преди Коледа, а "заради усилието й през двете години, в които управлява института, да обърне внимание не само на средновековните църкви и античните разкопки, но и на архитектурното наследство от времето на социализма и да го реабилитира."


Другите претенденти са архитектите, които не се занимават с архитектура. "След 2008 година тази група става все по-голяма и доволна от себе си. Оказва се, че живот има и извън инвестиционното архитектурно проектиране, при това щастлив", допълват от WhATA.

"През 2011 година тенденцията вече е за отбелязване. Имаме мореплаватели; музиканти; хора, които се занимават с деца; групи, които правят обществено значими акции (и то добре); девойки, които въртят актуални модни магазинчета; хора, които отварят заведения, и какви ли още не. Браво", с тези думи завършва класацията на архитектурната група за значимите български събития, места и личности в архитектурата.



Източник dnevnik.bg


Няма коментари:

Публикуване на коментар