вторник, 16 октомври 2012 г.

Салафитската пролет




Ултраконсервативното салафитско движение оглави много от последните гневни протести срещу противоречивия антимюсюлмански филм
Ултраконсервативното салафитско движение оглави много от последните гневни протести срещу противоречивия антимюсюлмански филм, който се появи в интернет.


Най-съществен знак за подкрепата на салафизма може да се види в Египет, където привърженици на движението получиха добри резултати в последните избори.

За да нахрани 15-членното си семейство Рабия Рахим трябва да изпече 120 самуна хляб всяка седмица. С вдигащите се цени обаче тя не може да си позволи да плати 20 египетски паунда (3 щатски долара) за бутилка газ, пише в материал Би Би Си.

Докато дъщеря й меси тестото в брашно и го слага в горещата пещ, Рабия казва, че никой в правителството не иска да чуе какви са нуждите на бедните.

Тесните непавирани улици на Ал Ком Ал-Ахмар, на един час път с кола от столицата Кайро, от години са запуснати – на жителите, които основно се занимават със земеделие, им липсват най-основните удобства.

Повечето хора от по-старото поколение са неграмотни, а основният транспорт е магарето с каруца.

Икономическата криза в Египет води до нова вълна от протести по улиците на Кайро, но тук хората се обръщат към Господ. За семейството на Рахим помощта е наблизо. Група салафити в дълги до глезените роби и сандали пристигат на входната им врата с ваучери, които могат да бъдат разменени за газ на по-ниска цена. Салафистите са популярни сред жителите, известни са с благотворителните си дела. По време на празници колят камила, овца или бивол и дават месото на бедните. Плащат също за учебници и лекарства, помагат и за подаряването на домакински вещи, което е задължително за младите булки.

Мохамед Гомах, който отговаря за социалните дейности, обяснява, че салафистите следват инструкциите на исляма.
„Трябва да помагаме на нашия народ. Правим го заради Аллах, но хората не забравят стореното, уважават ни“, казва той. Целта на салафизма е да върне мюсюлманите към онова, което смятат за истинската вяра, проповядвана от Пророка Мохамед и неговите последователи.

Влиянието им се чувства не само в Египет, но също в Либия и Тунис, където салафисти бяха обвинени за атаките срещу американското консулство в Бенгази и американското посолство в Тунис. И в двете държави има напрежение между салафистите и по-умерените мюсюлмани.

В Египет журналист на BBC се е срещнал с шейх Хасан Гидан, учен и проповедник, който се е дипломирал във влиятелния ислямски университет в Кайро „Ал Ажар“.
Той обяснява, че вярва в промяната в обществото, но чрез проповядване сред хората, а не чрез агресивния джихад, възприет от някои салафисти. Дългосрочните им цели обаче били еднакви.

"Промените, които търсим, са да наложим шериата – ислямските закони за социална справедливост, и да установим ислямски халифат, да освободим окупираните от немюсюлмани земи - земи, които са били мюсюлмански“, казва той.
Списъкът му със земи, които трябва да бъдат завзети отново, включват Палестина, Ирак, Бурма, Чечения и Андалусия в Испания.

Запитан за визията си за законите на шериата в Египет, той казва, че неомъжените жени, които участват в изневяра, трябва да получат наказание от 100 удара с камшик, а омъжените трябва да бъдат убити с камъни.
Всеки, хванат да пие алкохол, трябва да бъде осъден на 80 удара с камшик, допълва той.

Обикновено салафитите се дистанцират от политиката с аргумента, че тя е нечиста, но откакто революцията свали режима на Хосни Мубарак през февруари 2011 г., те са сформирали свои собствени политически партии.

Спечелвайки над 20% от гласовете на изборите, те са в позиция да повлияят в настоящия дебат за Конституцията, като настояват шериатът да бъде основен източник на законодателството, а не водещ принцип, както е в момента.

Как да се интерпретира шериатът ще се решава в университета „Ал Ажар“, където междувременно се опитват да изгонят по-умерените духовници и да ги заменят с по-твърдолинейни.

Според директора на организацията „Human Rights Watch” Хеба Мораяф обаче това може да доведе до теокрация, подобна на тази в Иран. „Да имаш неизбираем орган, управляван от религиозни консерватори, които да определят кои закони са в съотвествие с шериата и кои не са, може да бъде пагубно за Египет“, казва тя.

„Египет може да се превърне в религиозна държава, управлявана от неизбираемо малцинство, а това ще бъде директна заплаха за много от основните човешки права“, посочва Хеба Мораяф.

Долната камара на Народното събрание в момента е разпусната, а египетският съд е изправен пред правно предизвикателство по отношение на изборния процес и е възможно да се наложи изборите да бъдат повторени.

Никой не очаква салафитите да дойдат на власт, но светските либерални египтяни се страхуват, че тяхното влияние над получилата мнозинство Партия на свободата и справедливостта на „Мюсюлманските братя“ може да доведе до промяна към по-консервативен ислямизъм.

Ако има нови избори, изходът им ще се определи по-скоро от икономиката, а не от религията. Селяните в Ком Ал-Ахмар обаче ще гласуват за онази партия, която може да им осигури неща като канализация и доставки на газ.
Докато дъщеря й вади парещия хляб от пещта, Рабия Рашим грейва от щастие.

В ръката си тя държи ваучера с надпис „Младежи салафити“. Утре тя ще го занесе в склада на салафитите и ще се върне с пълна газова бутилка. На въпрос за кого ще гласува на следващите избори, тя отговаря без колебание: „За кандидата на салафитите“.

Източник dnes.bg


Няма коментари:

Публикуване на коментар