петък, 1 април 2011 г.

Ново изискване праща милиони шофьори на курсове и изпит отново




Милиони шофьори в Европа ще трябва да плащат отново за опреснителни курсове и изпити, ако искат да получат новата единна европейска шофьорска книжка. Това ще стане след няколко години, когато влезе в сила ново европейско законодателство. На държавите от Европейския съюз няма да бъде поставян краен срок за преоборудване на училищата за шофьори, но след влизането на директивата в сила националните шофьорски книжки няма да важат повече в други държави от съюза.
Разходите за преоборудване на училищата и за преминаване към новата система няма да бъдат поети от европейските фондове, каза пред Дарик директорът на Европейската агенция за стандартизиране на образованието Шолош Астин. Идеята за преквалификацията на шофьорите е на оглавяваната от него агенция, а целта е да се повиши квалификацията им и да се намали броят на загиналите при пътнотранспортни произшествия:

Защо шофьорите в България, а и във всички страни от ЕС ще трябва да минават на курсове и изпити, за да имат европейска шофьорска книжка?

Защото е необходимо да стандартизираме познанията, които имат шофьорите в цяла Европа. Това не може да стане без те отново да минат курсове и да издържат необходимите изпити. Ако някой иска да получи единната европейска шофьорска книжка той или тя ще трябва да бъде достатъчно компетентен, за да шофира безопасно в която и да е европейска страна.

Но какво повече ще научат - да кажем - българските шофьори от това, което знаят сега и което е национален стандарт?

Не става въпрос само за българските шофьори, а всички европейски шофьори ще трябва да научат нови неща. Например шофьорите във вашата страна трябва да бъдат обучени как да управляват автомобил с десен волан в лявата част на пътя. Освен това, от шофьорите ще се изисква да пресмятат много бързо мили в километри и километри в мили. Повтарям - говорим не само за българските шофьори, а за европейските шофьори по принцип.

Какво ще стане, ако някой не иска да се яви на тези курсове?

Нищо кой знае какво, но този човек няма да има правото да шофира в друга европейска страна.

Но до влизането на директивата в сила се очаква България да стане част от Шенгенската зона. Това няма ли да промени нещата?

Не, тези неща нямат нищо общо. Единната европейска книжка ще ни е необходима, за да шофираме в която и да е друга европейска държава. След няколко години вашата национална шофьорска книжка ще бъде валидна само във вашата страна. Дори и за да отидете в Гърция или Румъния, например, ще ви трябва новата книжка.

Колко ще струва това и кой ще плаща?

Нашите експерти все още изчисляват колко би струвало това, но със сигурност ще се наложат някои разходи. Предполагам, че всички училища за шофьори в Европа ще трябва да купят автомобили с десен волан, а училищата във Великобритания, Кипър и Малта - с ляв волан. Освен това на тези училища ще бъдат издадени нови лицензи. Кой ще плаща ли? Националните власти трябва да решат кой ще понесе разходите. Не можете да очаквате Европейският съюз да плаща за това, нали?

Не смятате ли, че идеята ще получи много критики и много хора няма да бъдат съгласни с нея?

Това би могло да се случи, но същото стана и когато беше въведено еврото - не всеки е доволен, но сега то е единната европейска валута.

А защо ще трябва да учите хората да смятат бързо? Това не е ли абсурд?

Не. Защото ако шофирате в Англия, всички знаци там са в мили, ограничението за скоростта също е написано в мили. Вие трябва да можете да изчислите много бързо колко километра са 45 мили. Освен това англичаните ще трябва да изчисляват много бързо колко мили са 50 км, когато шофират в България.

Защо вашата агенция предлага такава директива след като образованието е национална политика?
Защото говорим не само за образование, а и за безопасност. Но ние не задължаваме никой да придобие новата единна европейска книжка - от хората зависи дали ще решат, че искат да шофират във всички държави.

Източник dariknews.bg


Няма коментари:

Публикуване на коментар