вторник, 1 май 2012 г.

Силата на сапунените сериали




Силата на сапунените сериали
През 1931-ва година, когато в американския радиоефир първата дневна драматична поредица „Клара, Лу и Ем“ се превръща в социален феномен, от производителя на почистващи препарати „Colgate Palmolive” решават да се възползват от масовия интерес и стават основен спонсор на сериала. Това се превръща и в кръщение на жанра, който оттогава е наричан „сапунена опера“.


През годините сапунките са подлагани на множество критики, въпреки че се радват на огромна аудитория. Според противниците на тези сериали, поредиците са повърхностни и не носят кой знае каква полза за обществото.

Проучване по въпроса на BBC обаче хвърля нова светлина по темата. Британската медия дава и някои красноречиви примери.

През 1951-ва година радио BBC и министерството на селското стопанство създават копродукция с името „Стрелците“. Целта е да се представи ежедневния живот на хората от провинциалните градчета, като същевременно се стимулира използването на нови технологии от страна на фермерите за покачване на продуктивността в годините след Втората световна война.

„Едно е да те убеждават на хартия, че нещо работи и от използването му има смисъл, съвсем друго е да го научиш чрез силата на човешкия глас“, коментира професор Андрю Крисел от Университета на Съндърланд.

„Предизвикателството по отношение на „Стрелците“ беше да се предаде съобщение на хората, без те да се чувстват наставлявани“, допълва професорът.

Оказва се, че предизвикателството е преодоляно безупречно. Радиопоредицата се радва на изключителен успех и продължава да е в ефир 61 години, което я прави най-продължителната сапунена опера в света.

Разбира се, ярки примери за влиянието на сапунките има от сърцето на жанра – Латинска Америка. През 1969-та година перуанската теленовела „Просто Мария“ води до рязък скок в продажбите на шивачни машини и броят на хората, търсещи професионална квалификация в шивашкия занаят. Причината – главната героиня в сериала се издига от бедността към бленуваните богатства чрез усърдната си работа като шивачка.

Популярността на „Просто Мария“ е толкова голяма, че в Мекскико сапунката се радва на по-голяма аудитория от провеждащото се в страната Световно първенство по футбол.

Виждайки пропорциите на успеха на този сериал, мексиканският сценарист Мигел Сабидо започва да изследва детайлно феномена „Просто Мария“. Преди това Сабидо вече е създал няколко популярни сапунки, но не е удовлетворен от сюжетите.

Впоследствие създава методология, която сценаристите използват години след това за създаването на популярен, но и образователен драматичен сериал. Конкретният резултат идва още в средата на 70-те години. В този период половината от работоспособните хора в Мексико са неграмотни. Правителството стартира мащабна образователна програма за възрастни, но резултатите са отчайващи поради изключително слабия интерес.

Тогава Сабидо създава сериала „Ven Conmigo“, разказващ историята на възрастен мъж, който изкарва образователен курс и за първи път в живота си успява да прочете писмо от своята дъщеря.

В края на емоционалната сцена се предоставя информация за център, в който се раздават брошури за безплатните курсове за възрастни. Над 25 хиляди души са явяват в центъра на следващия ден. За една година след сапунката броят на хората, включили се в правителствената програма нараства цели 9 пъти.

Философията на Сабидо получава признание по цял свят. През 1984-та година той е поканен лично от индийския премиер Индира Ганди да участва в разработването на първата индийска сапунена опера. Мексиканецът приема и създава „Хум Лог“ – сериалът, фокусиран върху класовото неравноправие и правата на жените.

Една от героините е момиче от хиндуска фамилия, която се влюбва в мюсюлманин, а друга иска да се ожени за жена от бедняшки квартал.

„Днес всеки над 20-годишна възраст в Индия си спомня за „Хум Лог“. Това беше сериал за установяване на нови ценности в страната – една смела и красива визия за това, което Индия би могла да бъде“, разказват създателите на поредицата.

Всеки епизод събира погледите на повече от 50 милиона души. И завършва с лично послание от звездата Ашор Кумар, който окуражава зрителите да дискутират открито проблемите, засегнати в сериала. За 17-те месеца на екран Кумар получава над 400 хиляди писма от млади хора. Всички те го молят да убеди техните родители да им позволят брак с мъжа или жената, която наистина обичат.

В Индия обаче доста хора не могат да си позволят телевизор и затова често се правят и излъчват радио сериали. През 2002-ра година в ефир излиза поредицата „Тару“, в която се представя проблемът с преференциалното отношение към момчетата за сметка на момичетата в провинцията Бихар.

Създателите на поредицата акцентират върху факта, че момичетата в Бихар не празнуват рождените си дни. В сериала едно дете настоява да отбележи празника си и започва мащабна кампания, за да получи разрешение. Инициативата завършва с успех.

Излъчването на сапунката предизвиква истински бум на празнувания на рождени дни на момичета в региона.

BBC посочва и толерантността към хомосексуалистите, пропагандирана за първи път в сапунения сериал „Eastenders”. През 1989-та година в поредицата показват първата гей целувка в британския ефир. Някои вестници излизат с изключително остри осъдителни заглавия. Един от прозорците на къщата на актьора Майкъл Кешман пък е счупен с тухла скоро след излъчването на епизода.

„При втората целувка имаше съвсем леко негодувание. Третата вече не правеше впечатление на никого”, спомня си самият Кешман.

Множество сапунени сериали в Източна Африка пък се насочват към табута като сексуалното здраве. В Судан, например, правят драматична поредица, която проследява агонията на момиче, подложено на обрязване на гениталиите. За периода между 2004-та и 2006-та година, когато се излъчва сериалът, общественото недоволство срещу разпространената в миналото практика нараства осезаемо.

Продуцентите на поредицата обясняват, че замисълът им не е да порицават хората, които следват традицията, а да покажат какви са последствията за физическото и психическото здраве на потърпевшите момичета.

Радиосерии в Етиопия пък представят последствията от нежеланата бременност сред тийнейджърите. След като шоуто тръгва в ефир и набира популярност, независимо проучване показва покачване от 25 на сто в търсенето на съвети за използването на контрацептиви в 48-те специализирани центрове в страната.

През 1994-та година, когато талибаните властват в Афганистан, екип на BBC създава радио драма, която подкрепя защитата на правата на жените и дава безценна информация на слушателите си как да избягват минните полета, „наводнили” страната. Изследване на ООН показва, че при тези, които слушат „Нов дом, нов живот” шансът да бъдат убити от мина е наполовина по-малък в сравнение с тези, които не следят поредицата.

Един от продуцентите на сапунката разкрива, че хардлайнерите сред талибанското управление категорично са настоявали за забрана на сериите.

„Това обаче беше невъзможно, тъй като поредицата беше истински хит сред самите талибани”, спомня си Гордън Адам.

Източник dnes.bg


Няма коментари:

Публикуване на коментар